Sunday 15 September 2013

Langkah Bermula


Teks : Radziah Mansor

Assalamu'alaikum 

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT  saya panjatkan  kesyukuran  kepadaNYa kerana telah memberi peluang kepada saya untuk menghasilkan  sebuah blog dan menulis dalam entri yang pertama ini. Langkah  ini adalah  langkah yang cukup besar bagi saya. Memecahkan tembok yang ada dalam diri adalah satu cabaran  yang besar. Cabaran  positif  untuk saya berani dalam menyuarakan pendapat dan pandangan  dengan cara yang berhemah.
Jadikan Al-Quran sebagai 'makanan' awal anak-anak - carian Google

Usia semakin meningkat dari alam remaja ke alam dewasa, berkahwin, bekerja, dan  dikurniakan anak. Ilmu Allah  sangat luas. Setiap hari  kita akan sentiasa belajar  ilmu  yang baru. Ilmu yang diperolehi sama ada dari pembacaan, komunikasi dari orang sekeliling atau  pengalaman  perjalanan hidup kita sendiri.

Sejak menjadi seorang anak, kakak, isteri dan  ibu kepada dua orang puteri, pengalaman, luahan dan pandangan  hanya sekadar disimpan di lembaran hati.  Apatah lagi  ilmu  yang bermanfaat yang diperolehi tidak dicatat, akhirnya hilang dan lupa begitu sahaja. Alangkah  ruginya!

Tujuan blog ini dihasilkan adalah untuk  saya menukilkan pengalaman  dan  ilmu yang diperolehi  sebagai wadah untuk saya belajar, menimba ilmu,  berkongsi pengalaman, menyuarakan pandangan, dan pendapat dari pembacaan yang berkaitan dengan ilmu keibubapaan dan pendidikan anak – anak terutama di rumah.

Anak adalah amanah dari Allah. Saya dan suami bukanlah ibubapa yang hebat dalam ilmu keibubapaan dan pendidikan anak- anak, malahan  perjalanan kami dalam kembara ilmu masih jauh dan panjang. Kembara pencarian ilmu perlu diteruskan dan istiqamah demi untuk menjadikan kami ibubapa yang mithali di sisi Allah serta diredhai Allah SWT dalam mendidik generasi kami. InshaAllah.

Mudah-mudahan blog ini juga dapat dijadikan sumber rujukan untuk saya dan suami  pada masa hadapan kelak  serta generasi akan datang dalam  aspek  keibubapaan  dan pendidikan anak – anak dengan mencontohi yang baik dan meneladani yang sebaliknya.

Akhir kalam, mohon doa dari sahabat- sahabat agar saya dapat istiqamah dalam perkongsian melalui blog ini. Moga Allah SWT meredhai kembara ilmu ini. Sekian, salam perkenalan dan salam ukhuwwah  dari saya.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment